سیاست فرهنگی گم است

 کاظم هژیرآزاد معتقد است با پرداختن به امور زیربنایی، از جمله پیگیری مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که از سال 82 مسکوت مانده است، بسیاری از مسائل هنرمندان تئاتر برطرف خواهد شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، کاظم هژیرآزاد، بازیگر پیشکسوت تئاتر و عضو انجمن کانون بازیگران خانه تئاتر، با بیان دیدگاه‌هایش در مورد تئاتر در سال 93 گفت: «تئاتری‌ها سال خوبی را پشت سر نگذاشتند، زیرا متولیان امر، این هنر را به سمت گیشه سوق دادند و محتوای آثار به سمت جذب مخاطب رفت. هنرمندان به سمت انتخاب آثاری رفتند که بتوانند با آنها مشتری جذب کنند. این مهم‌ترین ضرری بود که می‌توانست به تئاتر وارد شود؛ البته زمینه‌های این مسئله از سال 91 و 92 به وجود آمده بود و در سال 93 کامل شد.»

 او خاطرنشان کرد: «متاسفانه این اندیشه که باید خودکفا شویم، وظیفه حمایت را از بین می‌برد و به دست تجارت می‌سپارد. مدتی است بسیاری از مخاطبان تنها برای تفریح یا دیدن ستاره‌های سینما به تئاتر می‌روند. در سال 93 موجی از بازیگران سینما به تئاتر آمدند، آنان اجراها را رونق دادند، اما صحنه‌های تئاتر از محتوای فکری تهی شد. این سیاست نادرستی است.»

 هژیرآزاد با اشاره به طرحی مسکوت مانده شورای انقلاب فرهنگی توضیح داد: « سال 82 طرحی جامع از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که در رابطه با کلیه هنرها از جمله تئاتر مطرح شده بود. کلیات این طرح در ارتباط با رشد هنرها و اشتغال‌زایی هنرمندان بود که در روزنامه رسمی کشور چاپ شد، اما هیچ گاه جنبه عملی پیدا نکرد.»

 او در گفت‌و‌گو با سایت ایران تئاتر افزود: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئوس کلی اهداف هنری کلان را ترسیم کرده است، اما متاسفانه در هیچ یک از دوره‌های بعد، هیچ سازمانی خود را متعهد به اجرای آن ندید تا کلیات آن اجرایی شود. هیچ‌کس پیگیر آن نبود که چرا این مصوبه عملی نشد! ما طرح‌های خوبی برای تامین هزینه معیشت هنرمندان و بالا بردن کیفیت هنرها داریم که در سیاست کلان کشور مطرح شده، اما متاسفانه به مرحله عملی نرسیده است.»

 این بازیگر تاکید کرد: «سیاست فرهنگی از سوی نهادهای اجرایی ترسیم نشده است، الویت‌های ما چیست؟ گیشه یا فرهنگ؟ اگر ارتقاء سطح فرهنگی را می‌خواهیم، باید بودجه‌ای خاص و ملی برای تئاتر تعیین شود. با وجود مشکلات فراوان سر راه، مدیران چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ اساساً زیرساختی وجود ندارد که آنها بخواهند کار کنند.»

 هژیرآزاد با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی انجمن بازیگران خانه تئاتر یادآور شد: «سال گذشته، بر طبق آمارهای بدست آمده از سوی انجمن بازیگران خانه تئاتر، بیکاری یکی از بزرگترین مسائلی بود که اعضاء با آن روبه‌رو بودند، طبیعی است با وجود این مسئله، زندگی همه این افراد لنگ مایحتاج روزانه‌شان خواهد بود. در طی سال‌های گذشته، تکلیف هنرمندان معلوم نبوده است. آیا آنها باید از راه هنرشان زندگی کنند یا به امور دیگری برای گذران زندگی‌شان بپردازند؟ امید است سال 94، آغازی درست برای پرداختن به امور زیربنایی و رفع مسائل اصلی هنرمندان باشد.»