بیشتر آرامش دارم و کمتر ناسزا می‌شنوم

بیشتر آرامش دارم و کمتر ناسزا می‌شنوم

آدمی به مرز هفتاد سالگی که برسد، خوب است بنشیند و پنجاه سال گذشته را با خودش مرور کند که چه کرده و چگونه روزگار را گذرانده است.

کاظم هژیرآزاد بازیگر با سابقه تئاتر، سینما و تلویزیون با همین اعتقاد دست به قلم شد و خاطرات خود را نوشت که مدتی است برای دریافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپرده است تا به گفته خودش، در دوران کرونایی کار مثبتی انجام داده باشد.

او در گفتگو با ایسنا از حال و هوای این روزهایش می‌گوید؛ درباره کناره‌گیری‌اش از فعالیت‌های صنفی، سریالی که بازی می‌کند و از آینده نامعلوم تئاتر در دوران کرونا.

سخنش را با لحنی طنزآمیز و این گونه آغاز می‌کند: مدتی است در هیات مدیره مرکز و هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر حضور ندارم. فکر کردم عرصه را به جوانانی بسپاریم که خیلی التهاب کار صنفی دارند تا ببینند از این نمد می‌توانند برای خود کلاهی بسازند یا نه.

او با همان لحن طنزآمیز ادامه می‌دهد: از شما چه پنهان الان آرامش بیشتری دارم و کمتر ناسزا می‌شنوم. مشغول کارهای نصفه نیمه‌ام هستم، کتاب‌های نخوانده‌ام را می‌خوانم و بیشتر به خانواده‌ام می‌رسم.

هژیرآزاد درباره فعالیتش در تئاتر می‌گوید: فعلا برنامه‌ای برای تئاتر ندارم. وضعیت تئاتر در این دوران مبهم است. سلامت هنرمندان و تماشاگران تضمین نمی‌شود. بعضی با ایثار و از خودگذشتگی، کار اجرا می‌کنند با رعایت فاصله و زدن ماسک و پوست کلفتی. ولی به هر حال خطرناک است. کنار هم نشستن تماشاگران هم بی‌خطر نیست.

او اضافه می‌کند: چاره‌ای نیست باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم تا واکسن کرونا کشف شود. این هم فصلی از زندگی جهانیان است. ما استثنا نیستیم، اگر تعطیلی است یا بیماری و مرگ و میر برای همه است. باید کجدار و مریز بگذرانیم.

این بازیگر در ادامه از نوشتن کتاب خاطراتش خبر می‌دهد و امیدوار است این کتاب که این روزها در انتظار مجوز انتشار است، بعد از دریافت این مجوز به چاپ برسد تا روزگار کرونایی خیلی هم بی‌ثمر نگذرد.

هژیر آزاد که نام «در محضر استاد» را برای کتابش انتخاب کرده است، توضیح می‌دهد: وقتی آدمی به مرز 70 سالگی برسد، خوب است بنشیند و 50 سال گذشته را دوره کند، اینکه چه کرده، از استادان و همکاران و شاگردان خود بگوید و ... من هم همه اینها را در کتابم نوشته‌ام، شاید به کار جوانان بیاید.

او درباره انتخاب نام کتابش هم می‌گوید: مدیون استادی هستم که از الف تا یای تئاتر و اصلا زندگی را به من آموخت؛ مصطفی اسکویی و دوست داشتم کتابم را به او تقدیم کنم تا هم ادای دینی باشد به این معلم که مسیر زندگی مرا به طرف تئاتر و اندیشه و تفکر هدایت کرد و هم رهنمودی باشد برای دیگر کسانی که مدیون استادان خود هستند.

هژیرآزاد که این روزها مشغول بازی در سریال «ایل دا» است، درباره این مجموعه نیز توضیح می‌دهد: سال گذشته بعد از پایان اجرای نمایش «یک زن یک مرد»، مشغول بازی در این سریال شدم که فیلمبرداری آن حدود یک سال است در خرم آباد به طول انجامیده. البته چون در میانه کار با شیوع کرونا رو به رو شدیم، پروژه متوقف شد و یک ماهی است که دورباره کار را از سر گرفته‌ایم و بازی من در چند روز آینده به پایان می‌رسد.