روزنامه صدای عدالت شماره ۹۱۹ شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۳

گفت وگوی اختصاصی خبرنگار " صدای عدالت " با کاظم هژیر آزاد " رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر

انجمن های خانه تئاتر با یکدیگر دچار چالش هستند .

"کاظم هژیرآزاد " از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون است که مجموعه هایی چون امام حسن (ع) و چندین تله تئاتر و ...بازی داشته است . وی درفیلم های سینمایی مختلفی از جمله " قافله " " هدف" " گروگان" و " شاه خاموش" و... نیز ایفای نقش کرده است .
"کاظم هژیرآزاد" همچنین در نمایش های زیادی مانند مرغ دریایی ، پابلو نرودا ، بیتوس بیچاره ، دندون طلا ، افشین و بودلف ، و... بازی کرده است و ریاست " انجمن بازیگران خانه تئاتر " را برعهده دارد. وی در سایه زحماتی که برای این انجمن کشیده است ، این دوره هم به جمع هیات مدیره ی اصلی خانه تئاتر  راه یافت.
به عنوان رئیس " انجمن بازیگران خانه تئاتر " و عضوهیات مدیره و مسئول کمیته ی رفاهی خانه تئاتر گفت وگویی اختصاصی با " کاظم هژیرآزاد " انجام داده ایم که در پی می آیدک   (مصاحبه کننده : افروز مقیمی )
-         اخیرا شنیده ایم " خانه تئاتر" صندوق رفاهی راه اندازی کرده است . آیا این صندوق زیرنظر شخص شما به عنوان " مسئوول رفاهی خانه تئاتر" است ؟
-         به یاد دارم در دوره ی گذشته یعنی حدود ۲ سال پیش من به عنوان مسئول کمیته ی رفاهی خانه تئاتر انتخاب شدم ، آن موقع حس می شد که هنرمندان به " صندوق رفاهی " نیاز دارند . برای ایجاد صندوق رفاهی به وزارت تعاون مراجعه کردم. به من گفتند که شما برای ایجاد یک تعاونی نیاز به مکانی دارید . موارد را به هیات مدیره وقت خانه تئاتر انتقال دادم که سپس " بهروز غریب پور " گفت :دست نگه دارید به علت این که" بانک هنرمندان " در حال تاسیس وراه اندازی است و قراراست از محل هایی بودجه ی آن هم تامین شود .
ظاهرا برای تشکیل این بانک بین سازمان هایی کشمکش هایی شد ولی الان که بیش از دوسال از آن زمان می گذرد ، هنوز این نیازاساسی ، عملی نشده است .
بدیهی است که این نیاز مبرم عناصر دلسوز را بر آن دارد که به فکر ایجاد صندوق بیافتند . از آن موقع حدود ۲۰۰ نفر از هنرمندان به مشکل برخوردند . در جلسه ای از جلسات هیات مدیره اصلی خانه تئاتر که من غایب بودم ، " بهزاد فراهانی " اقدام می کند و مبلغی هم دست به نقد می گذارد و نیز" عزت الله انتظامی " و استاد " حمید سمندریان "مبالغی به این صندوق پول واریز می کنند و این صندوق راتشکیل می دهند . ولی با وجود این که من مسئول کمیته رفاهی خانه تئاتر بودم ، هیچ کس بامن در این خصوص صحبت نکرد و من این مطلب را از روزنامه ها خواندم .
-آیا تشکیل این کمیته جزو شرح وظایف شما نبود ؟
- من از ابتدا از هیات مدیره تقاضای شرح وظایف را داشتم و هنوز هم دارم .ولی هنوز مشخص نیست که من به عنوان مسئول رفاهی "خانه تئاتر" در چه حوزه هایی می توانم فعالیت کنم . بنابراین من تکلیفم را به عنوان مسئول رفاه نمی دانم و در زمینه " صندوق " یاد شده هم هیچ خبری ندارم . اما وجود این صندوق مورد نیاز است . حالا چه فرقی دارد که من انجام بدهم یاکس دیگری .
من این مساله را به فال نیک می گیرم و اعلام می کنم که آمادگی هر گونه همکاری و کمک را با بانیان این صندق دارم.
-        فکر نمی کنید که جریانی در هیات مدیره خانه تئاتر وجود دارد که می خواهد " انجمن بازیگران " به عنوان فراگیر ترین صنف تئاتری اصلا مطرح نشود و حتی به نوعی هم حتی بایکوت شود ؟
-        به نظرمن این طور نیست . نه در اساسنامه اش ( منظور اساسنامه خانه تئاتر ) آمده و نه در جلساتمان که من حضور داشتم ، چنین احساسی کردم. این جزو ذات بشر است که در هر جمعی سعی کند بیشترین خدمت و جلب توجه را بکند . اگر جمعی وجود داشته باشد ، همه آدم های آن جمع می خواهند نشان دهند که در خدمت گذاری نفر اول هستند .
نمی خواهم فرض کنید که جریان هایی وجود دارد که مانع جمع می شوند و یا افکاری که می خواهد خود را بالاترببیند ، ولی طبیعتا یک چیزی وجود دارد و آن ترس است . مثلا " هیتلر" به خاطر ترس بود که دست به آدم کشی می زد .بنابراین کسی که عمل خلافی را انجام می دهد از چیزی می ترسد . همه ی " ظالم ها" ترسو هستند .آن ها در هر مسابقه تلاش می کنند ، دیگران را ازمیدان خارج کنند . کل جامعه بشری از این ضعف برخوردار است . وهمه نهادهای ما از بالا تا پایین از این خصلت برخوردار ند و باید این خصایص از بین برود . من امید وارم " خانه تئاتر" و همه انجمن هابزودی بتوانند تمام تصمیماتشان را به صورت گروهی انجام دهند .
-        چرا روابط عمومی خانه تئاتر اخبار مربوط به " انجمن بازیگران " را به خوبی در اختیار مطبوعات قرار نمی دهد و سعی دارند که اصناف دیگر خانه تئاتر را برجسته تر کند ؟
-        من این طور که شما می گویید نمی بینم .این نگاه شماست . هر انجمنی دچار مشکلات خاص خودش است . در کشوری زندگی می کنیم که برای احقاق حقوق اولیه زندگی ( که همان منشور جهانی حقوق بشرمی باشد ) در حال تلاش است . دراین کشور برای دموکراسی ، آزادی و ... همه تلاش می کنند . انجمن های خانه تئاتر دچارچالش هایی هستند . گاهی این چالش ها دیده می شود ، گاهی هم نشان داده نمی شود .ولی همچنان مجموعه در حال حرکت است . بعضی اوقات هم ممکن است انجمنی دیده ومطرح نشود.
البته فردی از یک انجمن ممکن است در یک روزنامه مشغول به کار باشد و بالطبع اخبار بیشتری از آن انجمن را نشریه کار کند، آن موقع مسلم است ماکمتر دیده می شویم . بعضی ها هم از اعتبارات خودشان خبرسازی می کنند و این جزو امکاناتی است که جامعه امروز و مطبوعات در اختیار ما قرار داده است .
-        به عنوان آخرین سئوال ، اخیرا شنیده ایم یکی از اعضای هیات مدیره خانه تئاتر ( بهزاد فراهانی ) گفته که می خواهد صنوف رایک تنه در وزارت کار ثبت کند . با توجه به این که ثبت صنف در " وزارت کار و امور اجتماعی " مستلزم تشریفات قانونی ست ویک نفر هرگز نمی تواند صنفی را به تنهایی ثبت کند. آیا " خانه تئاتر" می خواهد برای ثبت صنف هایش در وزارت کار غیر قانونی عمل کند ؟ آیا اصولا برای ثبت انجمن بازیگران تئاتر در وزارت کار برنامه ای دارید ؟
-        به طور قطع هیچ حرکتی بدون درنظر گرفتن مصالح کشوری و قانونی اعتبارنخواهد داشت . اولا " انجمن بازیگران " حق ندارد بدون در نظرگرفتن مسائل خانه تئاتر حرکتی را انجام دهد . ما یک اساسنامه قانونی داریم و اهدافی که در آن است به ما اجازه ی انجام کارهای غیر قانونی را نمی دهد . تا این لحظه هیچ صحبتی مبنی بر این که تا کجا پیشرفته در میان نبوده " بهزاد فراهانی " مسئول این کار شده ، ولی این که کارها الان در چه مرحله ای است ، من هیچ اطلاعی ندارم.
-        نیازمندی های صنفی ، قطعا با مصالح اعضای انجمن و " خانه تئاتر" عملی خواهد شد و این امر با تشریفات کامل قانونی باید صورت پذیرد .