کاظم هژیر آزاد بازیگر شناخته شده سینما ، تئاتر و تلویزیون که این روز ها در نمایش رام کردن زن سرکش به کارگردانی مریم کاظمی روی صحنه است درباره حضورش در این نمایش طنز گفت: ازهمان ابتدا که وارد بازیگری شدم ، نقش های سنگین و جدی به من دادند. اما نقش های کمدی را خیلی دوست دارم و باید در این مسیر خودم را آزموده کنم.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر: وی سابقه آشنایی اش با مریم کاظمی را به سی و دو سال قبل و گروه آناهیتا مربوط دانسته و گفت: من هم از شاگردان اسکویی هستم. فعالیت کاظمی را از نزدیک شاهد هستم و در خانه تئاتر با او در ارتباطم. یک کارگردان متبحر است. من این تبحر را ندارم . کاظمی جنم کارگردانی را پیدا کرده و نشان داده که می تواند جلوتر هم برود. تا کنون با کارگردان های زیادی کار کرده ام. شخصا با این اندیشه مریم کاظمی که می خواهد جهانبینی و تفکرش را با کمدی ارائه بدهد موافقم.

وی تغییر سبک های نمایشی طی دوره های تاریخی متفاوت را یکی از ضروریت های پیشرفت جوامع عنوان کرده و گفت: از زمانی که پیش اسکویی رفتم با رئالیسم صحنه ای آشنا شدم. ولی میل و تمایل مخاطب امروز به رئالیسم کمتر است. سلیقه قرن بیست و یکمی بیشتر تلفیق سبک ها را می پسندد. این روزها کار کلاسیک کردن سخت است و مخاطب هم روحیه بیست سال قبل را ندارد.

وی توضیح داد : در عصر حاضر تلفیق آثار کلاسیک و آثار خلقی بسیار دیده می شود. معمولا سه نوع از نمایش را در هر سرزمینی شاهد هستیم . اول آثار فولکلور ، بعد آثار کلاسیک و در آخر آثار مدرن. هنوز آثار خلقی در فولکلور ایران وجود دارد. آثار کلاسیک هم قدرت خود را دارند و آثار مدرن که زیاد به تشابه به واقعیت توجه ندارد نیز علاقه مندان خود را دارند.

وی تاکید کرد: معتقدم روحیه اکنون مخاطب نمی تواند به شکل قدیم با آثار هنری برخورد کند و لذت ببرد. روحیه پر تب و تاب قرن بیستمی می طلبد که سریعتر به مقصد برسد و اگر خیلی هم مطابق واقعیت نبود نباشد. نمود آن را در تمامی هنرها شاهد هستیم.

وی درباره ویژگی های اجرایی نمایش رام کردن زن سرکش توضیح داد: این نمایش با استعدادی که کاظمی از خود نشان داده یک کار مدرن است. پایه اش هنر کلاسیک است اما یک تکیه اش بر آثار فولکلور ایران و جهان قرار دارد. اعتقاد دارم که در شیوه تلفیق فولکلور ایرانی با اثر کلاسیک یکی از درسنامه های خوب تئاتر می تواند باشد.

وی درباره این نمایشنامه شکسپیر گفت: آثار شکسپیر متعلق به زمانی هستند که آثار کلاسیک قدرت و شکوه شان را به جهان نشان داده اند اما در زمان حاضر دیگر جواب نمی دهند.

هژیرآزاد افزود: شکسپیر در این نمایشنامه نسبت به خرید و فروش زن انتقاد می کند، نسبت به ازدواج های با تفاوت سنی بسیار نقد دارد. شخصیت هایی را نشان می دهد که مدام در حال دروغ گفتن و کلک زدن به یکدیگر هستند. از همین دو وجه هم که به متن نگاه کنیم در شرایط فعلی جامعه ما هم می تواند اجرا شود. اینکه زن باید از خودش زیرکی به خرج بدهد و به شیوه ای که همسرش می خواهد زندگی را سامان دهد. اینکه خانواده های زیادی به دلیل مشکلات مالی دخترانشان را می فروشند ، اینکه در جامعه ما از صبح که بلند می شوند در حال نقشه کشی برای کلاه گذاشتن سر یکدیگر هستند نکاتی است که اثر را به روز کرده است.